Latest Science News

فعالیت‌هایی برای کودکان در دوران قرنطینه کرونا: ایده‌های شاد برای بازی کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماهه

در این مقاله با پنج ایده برای سرگرم نگه داشتن فرزندتان در دوران قرنطینه کرونا آشنا خواهید شد.


با تغییر حالت  از چهار دست و پا رفتن به سمت راه رفتن، فرزند شما به سرعت وارد دوره نوپایی می‌شود و تحرک بیشتری خواهد داشت. او به طور فزاینده‌ای قادر به استفاده از قدرت تخیل و آگاهی‌اش نسبت به فضای اطراف در بازی‌هایش است. ممکن است متوجه شده باشید که او دوست دارد اسباب بازی‌هایش را به شما بدهد و شما را نیز در بازی‌هایش مشارکت دهد و همچنین دوست دارد فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را بارها و بارها تکرار کند. پس اگر خودتان را به خاطر ویروس کرونا در خانه قرنطینه کرده‌اید از این زمان و گستره وسیع کارهایی که می‌توانید با هم انجام دهید بیشترین استفاده را ببرید. 


بازی فعالانه
بازی با کودک علاوه بر اینکه یک تجربه برای ارتباط عاطفی بین شما و اوست، نقش مهمی در رشد و تکامل سالم او بازی می‌کند. در چند کشور مختلف، راهنما و دستورالعمل‌هایی برای فعالیت کودکان وجود دارد که توصیه می‌کنند کودکان حداقل ۱ تا ۳ ساعت در روز فعالیت فیزیکی داشته باشند. این فعالیت شامل بازی‌های ساختارمند و غیرساختارمند (آزادانه) می‌شود. بازی ساختارمند به نوعی از بازی گفته می‌شود که در آن، یک بزرگسال فعالیت کودک را کنترل و هدایت می‌کند و کودک را تشویق می‌کند تا از قوانین و قواعد ساده‌ای پیروی کند. این می‌تواند شامل بازی‌های اتفاقی و یا فعالیت‌های گروهی ساختارمند باشد. بازی‌های غیرساختارمند یا آزادانه به بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها کودک آزاد است هر جور که می‌خواهد فعالیت کند و راهنمایی از سوی افراد بزرگسال در کمترین حد ممکن قرار دارد. 
تشویق کودک به فعالیت فیزیکی در این سن، به تقویت قدرت بدنی و مهارت‌های حرکتی او کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود عادت‌های سالمی در او شکل بگیرند که احتمالاً تا سال‌ها همراه او خواهند بود.

۱.    چه فعالیتی؟ بازی گرگم به هوا
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ این بازی یک فعالیت بسیار مناسب برای زمانی است که فرزندتان بر راه رفتن مسلط شده و در حال یاد گرفتن دویدن است. بازی‌هایی که در آن‌ها بازیکنان باید یکدیگر را دنبال کنند برای بازی کردن در محیط بیرون مناسب هستند؛ مثلاً اگر حیاط داشته باشید فوق‌العاده خواهد شد. اگر شرایط برای بیرون رفتن مهیا نباشد، می‌توانید مبلمان منزل را جمع‌آوری کنید و در داخل خانه این بازی‌ها را انجام دهید. خیلی ساده می‌توانید از فرزندتان بخواهید شما را دنبال کند و بر عکس. وقتی او شما را گرفت و یا شما او را گرفتید، او را در آغوش بکشید و به او بفهمانید که هدف بازی محقق شده است.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی هیجان‌انگیز و پرانرژی به تقویت ماهیچه‌ها و توسعه مهارت‌های مربوط به جابجا شدن و آگاهی کودک از فضای اطراف کمک می‌کند.

۲.    چه فعالیتی؟ بازی سواری با اسباب بازی‌ها
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ فرزند شما در این سن می‌تواند استفاده از اسباب‌بازی‌های سواری؛ مثل ماشین‌ها، کامیون‌ها و اسب‌های اسباب‌بازی را آغاز کند. او با نظارت والدین می‌تواند از چرخ زدن در محیط خانه و یا حیاط لذت ببرد.
چرا این بازی مفید است؟ کودک دوست دارد حس استقلال را تجربه کند و این حس را وقتی چیزی را تحت کنترل خودش دارد، تجربه خواهد کرد. همچنین این بازی به تقویت قوای بدنی و ماهیچه‌های پاهای او کمک خواهد کرد.

۳.    چه فعالیتی؟ بازی با حباب‌ها
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ این بازی برای انجام در بالکن یا حیاط بسیار مناسب است. با دمیدن در دستگاه حباب‌ساز، حباب ایجاد کنید و کودک را تشویق کنید تا آن‌ها را دنبال کند و بین دو دست خود بترکاند. هر کودکی با سرعت مخصوص خود رشد می‌کند، پس بهتر است برای انجام این بازی تا وقتی که کودک اعتماد به نفس و کنترل کافی در راه رفتن داشته باشد، صبر کنید.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی باعث تحرک کودک می‌شود. علاوه بر این دنبال کردن حباب‌ها و گرفتن آن‌ها باعث تقویت هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌های کودک می‌شود.

۴.    چه فعالیتی؟ گذر از موانع
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ در اتاق نشیمن یا حیاط خود با استفاده از وسایلی مثل کوسن‌ها و بالشت ‌ها موانعی برای عبور از روی آن‌ها، با یک میز مانعی برای عبور از زیر آن و یک صندلی مانعی برای حرکت دور آن ایجاد کنید. به فرزندتان اجازه دهید محیط را کشف کند و همزمان روی حرکات او نظارت داشته باشید.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی به فرزند شما کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی و آگاهی‌اش نسبت به فضای اطرافش را بهبود دهد و قدرت و چابکی بیشتری داشته باشد.

۵.    چه فعالیتی؟ بازی نشستن در جعبه‌ها
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ اگر جعبه‌های کارتنی بزرگ داشته باشید، این جعبه‌ها برای تبدیل به محلی برای قایم شدن، ماشین و یا لانه‌ای برای خزیدن به داخل و خارج آن مناسب هستند. برای رعایت اصول ایمنی، موقع بازی کودک با جعبه‌ها حتماً او را تحت نظارت داشته باشید.
چرا این بازی مفید است؟ قرار دادن یک جعبه تمیز در اختیار کودک به او این امکان را می‌دهد که روی مهارت‌های حرکتی، کنترل بر راه رفتن و تعادل خود کار کند. همچنین این بازی، به او این فرصت را می‌دهد تا از تخیلات خود برای ساختن بازی مورد علاقه‌اش استفاده کند.
به آشنایی با فعالیت‌های کودکان در سنین دیگر نیاز دارید؟ در اینجا (لینکی وجود ندارد) با ایده‌های بیشتری درباره بازی کردن با فرزندتان در دوره قرنطینه کرونا آشنا شوید.


منابع:


Okely AD, Ghersi D, Hesketh KD, et al.‎ A collaborative approach to adopting/adapting guidelines – The Australian 24-hour movement guidelines for the early years (birth to 5 years): an integration of physical activity, sedentary behavior, and sleep.‎ BMC Public Health 2017;‎ 17(Supple 5):869.‎ doi: 10.‎1186/s12889-017-4867-6.‎ 
Shelov SP & Altmann TR (Eds.‎).‎ (2009)‎.‎ American Academy of Pediatrics.‎ The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.‎).‎ USA: Bantam Books.‎ 
Society of Health and Physical Educators (SHAPE).‎ Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5.‎ 2nd ed.‎ Reston, VA: SHAPE America;‎ 2009.‎ Available at: https://www.shapeamerica.org/standards/guidelines/activestart.aspx ‪(Accessed August 8 2018)‬
Tremblay MS, Chaput J, Adamo KB, et al.‎ Canadian 24-hour Movement Guidelines for the Early Years (0-4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep.‎ BMC Public Health 2017;‎ 17(Suppl 5):874 doi 10.‎1186/s12889-017-4859-6.‎
https://pathways.org/growth-development/toddler/milestones/‎ (Accessed August 8 2018) 
https://pathways.org/topics-of-development/play/(Accessed August 8 2018) 
https://pathways.org/watch/parents-guide-structured-vs-unstructured-play/(Accessed August 8 2018) 
https://pathways.org/baby-milestones-calendar/(Accessed August 8 2018) 
https://pathways.org/baby-milestones-calendar/(Accessed August 8 2018) https://pathways.org/baby-milestones-calendar/(Accessed August 8 2018) 
آخرین بازبینی: مارچ ۲۰۲۰

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.