افزایش ذخیره فولیک اسید قبل از بارداری

افزایش ذخیره آهن و فولیک اسید قبل از بارداری

تصمیم گرفتم صاحب فرزند شوم، یکی از دوستانم به من گفت که باید از الان فولیک‌اسید و آهن ذخیره کنم ... ضرورت این مواد مغذی در چیست؟ در چه غذاهایی یافت می‌شوند؟

۱۳۹۶//

برنامه غذایی شما در طول دوران بارداری می‌تواند ضامن این نکته باشد که تمامی موارد مورد نیاز فرزندتان تأمین خواهد شد. اما متأسفانه اکثرا نمی‌دانند که ذخیره‌سازی مواد مغذی کمی زمان می‌برد. به خصوص فولیک اسید قبل از بارداری که جنین در روزهای اول به آن نیاز دارد.

 

فواید فولیک اسید قبل از بارداری برای سیستم عصبی جنین

فولیک اسید که به‌عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، در اوایل دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. با انبساط بافت‌های بارداری (خون، رحم و...)، احتیاجات شما نیز افزایش می‌یابند. نیاز روزانه بدن در خانم‌های باردار ۰.۴ میلی گرم تخمین زده شده‌است، در حالی که نیاز افراد عادی ۰.۳ میلی‌گرم است. فولیک اسید در عملکرد خوب سیستم  عصبی جنین نقش حائز اهمیتی دارد. بعلاوه در شکل‌گیری و تولید گلبول‌های قرمز خون نیز بسیار حائز اهمیت است.

امروزه مکمل‌های ۰.۴ میلی‌گرمی فولیک اسید که روزانه باید مصرف ‌شوند، به خانم‌هایی که تصمیم دارند باردار شوند (ترجیحا از ۴ هفته قبل از لقاح و ۳ ماه اول بارداری) توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از بارداری برای معاینات کلی به پزشک خود مراجعه کنید. اما هر موردی هم قابل پیش‌بینی نیست! و اگر هم وقت نکردید برای معاینه قبل از بارداری به پزشکتان مراجعه کنید، هیچ نگران نشوید.

درصورتی‌که فولیک اسید قبل از بارداری و همچنین پس از آن مصرف نکردید، نگران نباشید. فراموش نکنید که یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به شما کمک می‌کند تا بخشی از احتیاجات روزانه خود را برطرف کنید. مواد غذایی که در پایین آمده‌اند سرشار از فولیک اسید هستند:

  • انواع سبزیجات سبز مانند (اسفناج، کلم، پیازچه، کاهو، لوبیا سبز و نخود) و سایر سبزیجات
  • زرده تخم‌مرغ
  • حبوبات (عدس، نخود، ذرت و...)
  • میوه (پرتغال، میوه‌های قرمزو ...)
  • پنیرهای پاستوریزه
  • گوشت قرمز و جگر گوساله
  • گوشت سفید، ماهی پخته شده
  • کاکائو ...

چطور می‌توانم جذب آهن بدنم را افزایش دهم؟ ویتامین‌C مصرف کنید. می‌توانید با مصرف میوه های تازه، ویتامین C بدنتان را تامین کنید.در نهایت اگر آزمایش خون شما نشان از کمبود شدید آهن داشت (یا درصورتی‌که گیاهخوار هستید و یا دوقلو باردارید) پزشک شما ممکن است مکمل آهن برایتان تجویز کند

 

دیدگاه

«عزیزم، امشب شام سالاد فولیک‌اسید داریم! این می‌تواند یک بازی باشد، پس هر چیزی که دوست دارید را به این سالاد اضافه کنید: شاخه‌ اسفناج، پیازچه، کمی پنیر ، تخم مرغ آب‌پز، جگر ، کمی آجیل و تخم کتان. از سالاد خود لذت ببرید!». 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.