ورزش در دوران بارداری

هیچ دلیلی برای متوقف کردن همه فعالیت‌های فیزیکی شما در طول دوران بارداری وجود ندارد! بلکه برعکس، ورزش در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. چه تمرین‌ها و فعالیت‌های فیزیکی را می‌توانم انجام دهم؟ تنها چند نکته و مورد ایمنی هست که باید رعایت کنید و بعد به‌راحتی به تمرینتان برسید! پس لباس ورزشی‌تان را بپوشید!

۱۳۹۶//

عاشق پیاده‌روی، رقص و دوچرخه‌سواری هستید ... باید به‌خاطر بسپارید که انجام این فعالیت‌ها در دوران باردرای، درصورتی‌که بارداری شما روند رو به ‌جلوی طبیعی و خوبی دارد به‌هیچ‌وجه ممنوعیتی ندارد. با در نظر داشتن مراقبت‌های ضروری حتی می‌توان گفت این فعالیت‌ها در دوران بارداری برای کنترل اضافه‌ وزن مادر، آرامش او و کاهش دردهایی ( کمر درد)، مراقبت از قابلیت ارتجاع ماهیچه‌های مادر و حتی آماده کردن او برای زایمان ضروری هم هستند. اگرچه، درصورتی‌که بارداری شما از دسته بارداری‌های خطرناک باشد، ممکن است پزشک فعالیت‌ فیزیکی را برای شما در این دوران قدغن کند. اما به هر حال، لازم است در هر موردی ابتدا با پزشک مشورت کنید تا رویه صحیحی که باید دنبال کنید را به شما نشان دهد.

 

چه ورزش‌هایی برای دوران بارداری پیشنهاد می‌شوند؟

آن دسته از ورزش‌هایی که در طول دوران بارداری قدغن می‌شوند، ورزش‌هایی هستند که احتمال بروز آسیب فیزیکی به مادر و جنین دارند مانند ورزش‌های گروهی (بسکتبال، فوتبال، هندبال)، ورزش‌های رزمی (جودو، بوکس)، ورزش‌های سنگین (ایروبیک، نرمش‌های هوازی). بعلاوه باید از ورزش‌هایی که احتمال افتادن در آن‌ها وجود دارد هم دوری کنید، مثل اسب‌سواری، اسکی و یا اسکیت.

به غیر از موارد بالا، ورزش و نرمش در دوران بارداری مشکلی ندارد، به این شرط که از حد معقول فراتر نروید (یادتان باشد که خودتان را برای ماراتن آماده نمی‌کنید!). کلمات کلیدی که باید بخاطر بسپارید «آرام و ملایم» است. مثلاً به کلاس ورزش‌های ملایمی مثل ژیمناستیک و یوگا بروید، پیاده‌روی یا شنا کنید یا اینکه نرمش‌های کششی انجام دهید ... راستی چرا به کلاس‌های یوگا و باشگاه‌های مخصوص خانم‌های باردار نمی‌روید؟

اگر قبل از اینکه باردار شوید، از طرفداران دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی بوده‌اید، بعد از این هم می‌توانید ادامه دهید فقط در سرعت پایین و با تلاش و تقلای کم‌تر، آن هم فقط تا ماه پنجم بارداری. از این زمان به بعد باید از نرمش‌ها و فعالیت‌هایی که در آن‌ها لازم است به پشت دراز بکشید، پرهیز کنید. مهم‌ترین نکته این است که به بدن خود گوش بدهید: همین که به نفس‌نفس افتادید و یا دردی احساس کردید باید فعالیت فیزیکی را متوقف کنید. اگر هم شکمتان ورزش را برای شما مشکل می‌کند، بهتر است خودتان را به سختی نیندازید.

 

اقدامات احتیاطی که باید انجام دهید

  • با شکم خالی ورزش نکنید. ۳۰ دقیقه قبل از ورزش بهتر است یک موز و کمی میوه خشک یا شکلات انرژی‌زای غلات بخورید. بهتر است برای زمانی که ممکن است انرژی‌تان تمام شود نیز برای خودتان یک میان وعده ببرید.

  • فراموش نکنید که قبل از جلسه، خیلی خوب خودتان را گرم کنید و بعد از هر جلسه هم حرکات کششی انجام دهید.

  • بهتر است لباس‌های شما گشاد و خنک باشند. یک جفت گرم‌کن خوب و سوتین محکم اما راحت انتخاب خیلی خوبی برای شما خواهد بود.
  • مرتب آب بنوشید، حتی حین ورزش.
  • اگر احساس خستگی یا حالت تهوع کردید بایستید و دیگر ادامه ندهید.

زمانی‌که هوا خیلی گرم یا شرجی است ورزش نکنید.

شنا بهترین ورزش برای خانم‌های باردار است. از حرکات کرال سینه و قورباغه پرهیز کنید، چراکه باعث می‌شود کمرتان قوس پیدا کند. بهتر است کرال پشت بزنید یا در کلاس‌های شنای مخصوص قبل از زایمان شرکت کنید که برای انعطاف و ارتجاع‌پذیری و البته بهبود جریان خون عالی هستند. استخرهای زیادی هستند که این کلاس‌ها در آن‌ها برگزار می‌شوند.

سعی کنید هر روز ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. این کار برای تناسب اندام شما عالی است!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.