صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیست و نهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیست و نهم بارداری

به‌آرامی به خط پایان نزدیک می‌شوید؛ طی ۱۰ هفته آینده فرزند خود را به‌ دنیا خواهید آورد! او به سرعت در حال رشد است، در این هفته حتی چشمانش را نیز باز می‌کند.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیست و نهم بارداری

فرزند شما هر روز فضای بیشتری را در شکم شما می‌گیرد و بخاطر کمبود فضا قادر نیست مانند قبل حرکت کند و تکان بخورد (خوب است که عادت او در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد!). چشمان او باز است اما شبکیه چشم او تقریباً غیرفعال است.لازم‌ به ذکر است که مژه‌های او بلند است! در طی چند هفته آتی دید او به بلوغ کافی می‌رسد تا تغییرات در نور را درون شکم شما حس کند. در زمان تولد دید او کامل نیست، اما با این‌حال می‌تواند صورت شما را تشخیص دهد و اشیاء را در فاصله ۵۰ سانتی‌متری ببیند.

بدن مادر در هفته بیست و نهم بارداری

ضربان قلب بالا و لگد ‌زدن، همچنین متاسفانه او با فشار آوردن به ریه شما و ایجاد تورم در دست و پای شما، حضور و آمادگی خود را اعلام می‌کند. شاید کفش‌های مورد‌علاقه شما دیگر اندازه پای شما نباشند و به‌ سختی بتوانید انگشتر موردعلاقه خود را در انگشتتان بیندازید. تمامی این‌ها به دلیل جمع شدن آب زیرپوست و بافت بدن است. به دلیل گردش مایعات با مقادیر بالا در بدن شما، تا پایان روز بیشتر مایعات موجود در بدن در دست و پاهای شما جمع می‌شود. به‌خصوص اگر بیشتر  روز را روی پاهای خود ایستاده‌اید و زمان کافی برای استراحت و بالا قرار دادن پاهای خود نداشته‌اید. معمولاً تورم دست‌و‌پا شب‌ها ناپدید می‌شوند. اگر تورم دست و پا ادامه پیدا کرد و به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد، لطفا پزشک خود را در جریان بگذارید تا با بررسی‌های وی احتمال و نگرانی ابتلا به پری-اکلامپسیا  از بین برود.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

از آغاز دوران بارداری، حجم خون شما حدود ۱.۵ لیتر افزایش پیدا کرده است. این امر تضمین‌گر جریان مناسب خون به جفت است. با این‌حال در حالی که مقدار پلاسما از بیشتر از ۵۰% افزایش داشته است، گلبول‌های قرمز خون تنها ۳۰% افزایش پیدا کرده‌اند. از این رو ممکن است به نوعی آنمی به نام "آنمی رقیق " مبتلا شده باشید.در طول دوران بارداری این امر طبیعی بوده و جایی برای نگرانی وجود ندارد. مقدار زیادی آب بنوشید تا حجم کلی خون خود را دوباره جبران کنید و غذاهایی غنی از آهن بخورید تا تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش بدهید. همه‌چیز در بدن پس از تولد فرزند شما به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

راهکارها

اگر در پای خود احساس درد می‌کنید یا فکر می‌کنید در پاهای شما رگ‌های واریسی در حال شکل گرفتن هستند، نگران نباشید. این فقط یک احتمال است، به‌خصوص اگر این موضوع در خانواده شما ارثی باشد. رگ‌های واریسی در اثر افزایش طبیعی فشار خون در پی تغییرات هورمونی و رشد رحم در دوران بارداری به وجود می‌آیند. پوشیدن جوراب مخصوص واریس می‌تواند درد را از بین ببرد. پس تا حد ممکن پاهای خود را بالا نگهدارید و سعی کنید هر ‌روز پیاده‌روی سریع را امتحان کنید. اگر دردهایتان شدیدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.