صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته شانزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته شانزدهم بارداری

اگر می‌توانستید داخل بدنتان را دیده و فرزند در حال رشد خود را ببینید می‌توانستید او را در حال مکیدن انگشت شست خود، مشاهده کنید.

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته شانزدهم بارداری

شبکیه چشم فرزند شما در هفته شانزدهم بارداری شروع به فعالیت می‌کند. با این حال برای این‌که واکنش فرزند خود را ببینید، شکم خود را در معرض نور قرار ندهید؛ چراکه مدارهای عصبی او هنوز به‌اندازه کافی بالغ نیستند و اندام حسی او بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند. اگر تا‌به حال تکان خوردن فرزندتان را حس نکرده‌اید، احتمالاً در این هفته (یا هفته‌های آینده) حس خواهید کرد. حرکات فرزند شما هنوز بسیار ضعیف است، پس توقع حرکات و تکان خوردن‌های شدید از سوی فرزندتان نداشته باشید. به دنبال احساسی همانند بال زدن‌های آرام پروانه باشید. احساسی مهیج و شگفت‌انگیز است، اما اگر تاکنون آن را احساس نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید، هر جنینی با سرعتی متفاوت رشد می‌کند. فرزند شما دقیقا در همان مرحله‌ای از رشد قرار دارد که انتظار می‌رود!

بدن مادر در هفته شانزدهم بارداری

ممکن است فکر کنید که احساس ویار به دلیل کمبود مواد مغذی در شماست. خیر، این امر به دلیل عوارض جانبی تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. احتمالا متوجه شده‌اید که بعضی از غذاها برای شما متفاوت از قبل به نظر می‌رسند یا نسبت آن‌ها علاقه‌ای ندارید و در مورد غذاهای دیگری فکر می‌کنید نمی‌توانید جلوی خود را بگیرید و علاقه زیادی به آن‌ها نشان می‌دهید! با بدن خود در دوران بارداری خوش باشید. فقط تا حد ممکن اعتدال را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی کنید با میانه‌روی در رژیم غذایی از خود و کودکتان مراقبت کنید.

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

ویتامین A در دوران بارداری بسیار مهم است، اما به مقدار صحیح؛ نه خیلی کم و نه خیلی زیاد. آیا این مسئله برای شما واضح است؟ در یک رژیم غذایی معمول باید به ‌اندازه بخورید، نیازی به خوردن مکمل‌ها نیست. از سوی دیگر، استفاده بیش‌ازحد به شما و فرزندتان آسیب می‌رساند.  مصرف بعضی از محصولات مراقبت از پوست که حاوی ویتامین A هستند، برای زنان باردار ممنوع است.غذاهایی مثل شیر و محصولات لبنی، تخم‌ ماکیان (زرده)، سبزیجات به رنگ روشن مانند اسفناج، کاهو، جعفری، گوجه یا هویج و پرتغال و میوه‌های زرد‌رنگ (زردآلو، خربزه و انبه و ...) ویتامین A موردنیاز شما و فرزندتان را تامین می‌کنند.

 راهکارها

توصیه می‌شود که حدود ماه ششم بارداری، به همراه همسرتان به کلاس‌های آموزشی قبل از زایمان بروید تا برای به دنیا آمدن فرزندتان آماده‌ باشید، به خصوص اگر این اولین فرزند شماست (یا از اولین زایمان شما سال‌ها گذشته است). درباره تولد، روش‌های کاهش درد، تنفس و آرامش آموزش خواهید دید.بازدید از اتاق زایمان، تمرین‌های بدنی در دوره بارداری و بسیاری از موارد مفید دیگر را می‌توانید در برنامه قرار دهید. کلاس‌های پیش‌ از زایمان، فرصتی مناسب برای شناخت مادران و زوج‌های دیگر است. چه کسی بهتر از این افراد برای انتقال و اشتراک تجربیات وجود دارد؟

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.