صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیست و پنجم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیست و پنجم بارداری

دو هفته به‌ پایان سه ماهه دوم بارداری باقی‌مانده است. حس لامسه فرزند شما در حال شکوفا شدن است.

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

شاید گاهی متوجه حرکات عجیب فرزندتان در داخل رحم شده باشید؛ طوری که انگار در حال یادگیری رقص سالسا است. حرکات یکسره و عجیب و ‌چرخش‌های مداوم از جهتی به جهت دیگر. او به ‌ناچار دیواره رحم را لمس می‌کند یا به آن ضربه می‌زند. (مثل همیشه، اگر فرزند شما آرام است و چنین چیزی را تجربه نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید؛ هیچ بچه‌ای مانند بچه دیگر نیست!). با پا و دستانش و سر و پشت بدنش قادر به لمس کردن و فشار آوردن است. گاهی اوقات بی‌تابی می‌کند. با نوازش شکم خود به او بفهمانید که پیش او هستید. او نوازش را احساس می‌کند، و بعداً که حس لامسه او پیشرفت کند، می‌تواند دستان شما را به خوبی حس کند. این تبادل حس لامسه، باعث می‌شود ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید.

بدن مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

آیا می‌دانستید کودک در شکم شما نیز می‌تواند رویا ببیند؟ یافته‌های محققان حاکی از این است که کودکان در رحم نیز رؤیا می‌بینند. محققان متوجه شدند که کودک در بعضی از مراحل خواب، چشمانش را در پشت پلک به‌آرامی تکان می‌دهد، همان‌طور که ما نیز چشمانمان را در زمان خواب حرکت می‌دهیم. آیا خوب می‌خوابید؟ برخی زنان باردار، در طول دوره بارداری و در این برهه زمانی خواب‌های بد یا کابوس می‌بینند. متاسفانه، این امر طبیعی و متداول است، زیرا دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در خواب هم همراه ما هستند. فقط به خاطر داشته ‌باشید که خواب و رویا هیچ‌گونه تاثیری در دنیای واقعیت ندارد. سعی کنید به نگرانی‌ها به عنوان امری مثبت نگاه کنید. یک خواب بد تنها نشان‌دهنده این است که شما در حال تبدیل شدن به مادری خوب هستید. فرزند شما هنوز به دنیا نیامده و شما مراقب او هستید!

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری

به ندای قلب خود گوش کنید و به آنچه که ویار پیدا می‌کنید اهمیت بدهید. بعضی از زنان به ویار خود اهمیت نمی‌دهند، چون فکر می‌کنند که خوردن غذا با ادویه کاری شاید جنین را آزرده کند. اصلا این‌طور نیست! جنین، ادویه کاری را به‌صورت مستقیم دریافت نمی‌کند. تنها رایحه آن را به واسطه مایع آمنیوتیک می‌فهمد. لذتی که از خوردن غذا می‌برید به جنین منتقل می‌شود. پس بدون ترس از ادویه‌جات و گیاهان مورد‌علاقه خود استفاده کنید، هر چیزی که طعم مورد‌علاقه شما را دارد را مصرف کنید. تنها ادویه‌ای که اجتناب از آن را به شما توصیه می‌کنیم فلفل قرمز است. فلفل‌ تند شما و فرزندتان را اذیت می‌کنند.

راهکارها

قوزک پای شما باد‌کرده است؟ در اینجا چند روش سریع برای حل این مشکل آورده شده ‌است. دو راه‌حل وجود دارد که هر‌کدام با دیگری کاملا متفاوت است. بنشینید، کاملاً تکیه دهید و پاهای خود را بالا نگه دارید. یا از خانه بیرون بروید و پیاده‌روی کنید! بالا بردن پاها باعث می‌شود فشار روی پا و قوزک کم بشود. پیاده‌روی باعث می‌شود ماهیچه‌ ساق پا گردش خون را فعال کند و مایع جمع شده زیر قوزک را به ‌بخش‌های دیگر برساند. با‌این‌حال اگر متوجه شدید که صورت یا دستان شما هم باد‌کرده، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌توانند حاکی از پری‌اکلامپسیا باشد؛ نوعی فشار خون متداول در دوران بارداری. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.