صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته یازدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته یازدهم بارداری

اگر امکان داشت که داخل بدنتان را نگاه کنید، می‌توانستید ببینید که موهای کوچکی روی ابروها و لب فرزند شما رشد کرده‌اند. اگر فرزند شما دختر است اصلا نگران این موضوع نباشید.
درباره این هفته بیشتر بخوانید.
 

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته یازدهم بارداری 

طول فرزند شما از دنبالچه تا قسمت فوقانی سر، ۴ سانتی‌متر است؛ تقریبا اندازه یک گوجه‌فرنگی. و اما دوباره هفته‌ای پرمشغله درون شما جریان دارد. حتی الان هم سلول های عصبی در حال چند برابر شدن هستند. با این که هنوز هیچ ارتباطی بین آن‌ها در مغز برقرار نیست.

با این‌حال، در بخش نخاعی، مدارهای عصبی در حال قرارگرفتن در عضلات هستند. این به معنی این است که فرزند شما به‌زودی در  داخل بدن شما حرکات واکنشی خواهد داشت.

بدن مادر در هفته یازدهم بارداری

شکم شما در حال برآمده شدن است و سوتین شما نیز کم‌کم برایتان تنگ می‌شود. به‌طور میانگین زنان باردار در اواخر سه ماهه اول بارداری ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. به طرز شگفت‌‌انگیزی فرزند شما کمترین سهم را در اضافه وزن شما دارد. با وزنی حدود ۱۰ گرم، او هنوز هم بسیار کم وزن است.  بیشتر وزن شما به خاطر افزایش حجم رحم، جفت و مایع آمنیوتیک است.

تغذیه در هفته یازدهم بارداری

برای این که از تراکم مواد معدنی استخوان خودتان بیش از حد استفاده نکنید، باید غذاهایی را مصرف کنید که کلسیم کافی را برای شما و فرزندتان فراهم کند. کلسیم در شیر و محصولات لبنی وجود دارد، اما در آب های نوشیدنی خاصی که غنی از کلسیم هستند نیز پیدا می‌شود. همچنین در سبزیجات دارای برگ سبز و در دانه‌های کنجد نیز کلسیم وجود دارد. مصرف روزانه حدودا چهار واحد لبنیات  نیازهای شما را پوشش می‌دهد.

ممکن است پزشک شما برای این‌که کلسیم لازم برای شما تامین شود، مکمل کلسیم را در برنامه غذایی شما جای دهد.

راهکارها

آیا اخیرا به غذاهای مقوی بی‌میل شده‌اید؟ کاملا طبیعی است. بسیار معمول است که در دوران بارداری به بسیاری از غذاها بی‌میل باشید:

خصوصا غذاهایی که بوی شدید دارند و به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری.

برای کنار آمدن با بی‌میلی از این نوع غذاها، غذای مشابه آن‌ها را مصرف کنید؛ برای مثال غذایی در همان گروه غذایی. بنابراین اگر از خوردن ماهی متنفر هستید، به جای آن مرغ و انواع دیگر گوشت سفید را مصرف کنید. اگر قادر به خوردن سبزیجات سرشار از بتاکاروتن نیستید، سعی کنید کمبود آن را با خوردن میوه‌های سرشار از بتاکاروتن جبران کنید، میوه‌هایی مانند هلو و زردآلو.

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.